tisdag 2 november 2010

Neapel och jag!


I helgen var jag i Neapel, för en insulinkonferens, och det är inte alls en dum stad. Den ligger fint mellan två vulkanområden, där Vesuvius tornar upp sig mäktigt i bakgrunden.
Neapel är en av världens äldsta städer, grundad ca 1000 år före kristus. Historiens vingslag fick jag uppleva när jag åt en middag i en av Neapels äldsta kyrkor; San Lorenzo Maggiore. Innan middagen så gick jag en guidad tur i utgrävningar under kyrkan. Kyrkan var gammal men under den fanns gammal bebyggelse och under den bebyggelsen fanns en gammal romersk marknadsplats. Långt ner i jorden har de grävt ut gator och välbehållna affärer med fina fresker och mosaik, det var en grym känsla.

Maten är bra, speciellt Pizza Margherita som ”uppfunnits” i Neapel. Tydligen är de kända för sina körsbärstomater och buffelmozzarella också för dom var man tvungen att äta hela tiden.

Hotellet jag bodde på var några kilometer ifrån konferenscentrat på en höjd med utsikt över staden. Varje dag när jag gick till konferensen förlorade jag ett av mina nio? liv. Trafiken är helt horribel, man måste vara riktigt framfusig för att komma över gatorna och bilarna siktar på dig. Bilen fungerar även som ett extra vardagsrum för Napolitanarna. Jag har aldrig sett så många parkerade bilar med människor i, typiskt exempel är en klase ungdomar som parkerat vid en piazza och sitter och hänger i en trång fiat.
Andra observationer under mina promenader är de otroligt välklädda invånarna, speciellt männen. Shoppingen är riktigt bra och snuskigt dyr. Alla finare designmärken har stora affärer i Neapel. Louis Vuitton verkade mest populär för där var det alltid fullt hus.
Sedan har jag aldrig sett så mycket offentligt hångel och mys som jag såg i Neapel, vad är det med de där Italienarna? Eller vad är det med alla andra?

Helt ofarligt var det tydligen inte att vandra omkring. En vänlig Napolitanska informerade mig om några trevliga kvarter dit det endast gick en väg som var ofarlig. Håll dig på denna väg och gå inte till vänster eller höger, sa hon. Att vissa områden kan vara lite suspekta märktes också när vi i grupper blev eskorterade av poliser till middagen i kyrkan. Eller poliser förresten, vissa gick omkring med rakat huvud, jeans och en fluffig jacka med polismärke på, klar maffiavarning…

Apropå maffia. Jag tog en taxi till flygplatsen och den turen var värre än något annat jag åkt. När vi kom in på flygplatsområdet sa chaffisen: Good drive huh? och sen flinade han lite. Antagligen för att jag var grön i ansiktet och mådde duktigt illa. Dessutom tog han dubbelt betalt. När jag protesterade sa han att det var vanliga priset och klappade lite mot jackfickan där han förmodligen förvarade sin Colt .45

Solen går upp mellan Vesuvius & Sorrento

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar