tisdag 5 oktober 2010

Kinesisk Sauna

Kineserna är ju kända för att göra både bra och dåliga kopior av allt man kan tänka sig. Nu har de även gett sig på den finska saunan!

När jag och min kollega kom tillbaka till hotellet vid 22.30 efter en lång dag av föreläsningar på flera sjukhus i Shanghai och en fantastisk middag på Lu Bo Lang så öppnade vår otroligt sällskapssjuke och sömnoberoende tolk Mr J munnen och yppade sin favoritfras:
"What do you want to do now?"
Mina tankar sökte sig osökt mot den mjuka kudden på hotellrummet men eftersom vi hade sovmorgon dagen därpå så kändes det som om man var tvungen att bjuda till.
Så jag sa: "Well J, what about some massage?" väl medveten om att detta var hans favoritsätt att tillbringa tiden på.

Mycket snart var vi på väg i en taxi mot ett mer berömt Sauna i Shanghai. När vi väl stod utanför dom stora dörrarna så påminde stället om ett större hotell. Vi lämnade ifrån oss skorna och fick istället en nyckel medan personalen ivrigt pekade oss i riktning mot en dörr på första våningen av fem. Alla våningar hade sin speciella funktion. Tolken försvann för ett ögonblick medan jag gick in i ett omklädningsrum. En man gav mig en handduk och pekade mot ett skåp. Ja, jag förstår. Jag ska klä av mig naken och lägga kläderna i skåpet. Kinesen försvann och jag började att klä av mig. Men för varje plagg som åkte av så blev jag mer och mer osäker. Skulle jag verkligen klä av mig naken? Vad finns egentligen i nästa rum? Jag valde att klä av mig till mässingen och virade handduken runt höften. Kinesen kom tillbaka. För att vara säker på att jag "inte" skulle göra bort mig så kände jag att jag var tvungen att kolla med kinesen om jag gjort rätt. Så jag öppnade upp handduken och visade fläskfilén. Vad som rörde sig i den mannens huvud har jag ingen aning om, men han nickade förvånat och flinade en aning.

Jag gick igenom ett par dörrar och kom ut till pool-rummet där man spatserade runt naken och valde mellan ett otal olika bassänger med olikfärgat vatten. Färgen kom sig av att man spetsat vattnet med olika saker som örter, körsbärsblommor, mjölk m.m. Jag gled ner i en bubbelbassäng och snart så anslöt tolken som kunde berätta hur man skulle bete sig på detta märkliga ställe. Vi badade i bassängerna, svettades i olika basturum där det visades kinesiska samurajfilmer, provade sittduschar, borstade tänderna och plågade oss i den kalla bassängen innan vi kände oss riktigt rena och redo för skrubb.

Väl inne på skrubben fick vi kanske ett bevis på att vi inte var så rena som vi trodde. Efter att ha fått min baksida ordentligt skrubbad så vände jag på mig och upptäckte att det på handdukarna låg långa svarta maskar av gammal hud som skrubbats bort. Jag har aldrig varit på skrubb förut men denna skrubb kändes aningen intim. Snart så förde skrubbaren min ben i en ställning som liknar den man använder för att stretcha ljumskarna. De ädlare delarna veks undan och sedan skrubbades det rejält på den plats där solen aldrig lyser. Det är inte ofta man har besök av en kinaman i dessa regioner. Vi smörades in med någon sort ananaskräm innan skrubbaren började att klappa min kropp som om den varit en congas. De verkade dessutom ha som nöje att utmana varandra i vem som kunde trumma det justaste solot. Behandlingen avslutades genom att de hällde ljummen mjölk över hela kroppen. Visst, det var skönt men jag måste medge att jag var en aning lättad när behandlingen var över.

Vi gick vidare in till torkrummet där en liten man torkade av oss. Därefter presenterade samme man ett litet genomskinligt tygstycke för mig. Ville han att jag skulle snyta mig? Nja, tolken förklarade att det var en engångskalsong som man skulle ta på sig. Jag vågar lova att det inte var en vacker syn när jag fått på mig kinafjalingarna. Speciellt med tanke på att dessa är utformade för kineser som inte har någon stjärt. Deras rygg går ju "ända" ner till låren utan minsta tillstymmelse till skinkor. Som tur var tilldelades man även en kortärmad skjorta och shorts av Hawaii-modell som kan kunde skyla sig med.

I denna utstyrsel gick vi upp till andra våningsplanet där vi softade i sköna vilstolar tillsammans med lite dricka innan vi gjorde oss redo för massage. Tolken hade sagt att man tar av sig på överkroppen eftersom detta var en massage som innefattade olja. Naturligtvis. Så när vi kom in i rummet där våra två massöser väntade på oss så var det ju inte speciellt märkligt att vi började ta av oss skjortorna. Plötsligt ser jag att tolken även drar av sig shortsen medan han förklarade att tjejerna ville att vi skulle ta av dom också. Jaha, sagt och gjort. Snart stod vi där i våra fina, genomskinliga engångskalsonger och våra massöser höll blygt för ögonen medan de fnittrade hysterisk. Efteråt kom det fram att dom inte alls ville av vi skulle ta av oss shortsen, men J tyckte att de skulle komma åt bättre om vi tog av oss. Ok! Men så blyga var nog massöserna inte, när skinkorna skulle knådas så åkte även engångskalsongerna ner.

Innan vi lade oss på bäddarna så stirrade tolken upp i taket och konstaterade att det var bra att de hade runda skenor i taket, och ganska snart skulle jag förstå vad han menade. Efter att vi fått oss en genomgång av massösernas starka nypor så hoppade de upp på bädden och tog tag i skenorna medan de vandrade omkring och tryckte ner sina hälar på rygg och skinkor. Rummet fylldes snart av plågsamma skrik blandat med skratt eftersom det är riktigt roligt att prata med någon som avbryter sig genom galna skrik när en muskelknut ska lösas upp. Efter nästan två timmars massage kände jag mig ganska mör. J hade fortfarande några ömma muskler som behandlades genom att smörja in med ingefära. Det ska tydligen brinna som eld...

När massagen var klar så förklarade tolken att man nu kunde äta mat i bastun eller sova över på femte våningen. Tack, men nej tack!

Vi strålade samman i lobbyn med min kollega, av kvinnligt kön, som varit isolerad från oss under hela denna saunaupplevelse och därmed fått utstå alla dessa behandlingar alldeles ensam...respekt.

I taxin hem började mina tankar återigen vandra mot hotellets mjuka kudde precis som dom gjort 5 timmar tidigare.

2 kommentarer: