torsdag 30 september 2010

...att Kina överraskar!

På planet ner till Beijing synapserade 5 tydliga påståenden om Kina i min hjärna. På planet hem till Sverige från Shanghai ett par veckor senare tänkte jag över dessa påståenden och förstod att alla varit felaktiga. Känner ni igen er i dessa rubriker?

I Beijing finns det sjuukt mycket cyklar!
Nej, det finns det inte. Jag såg inte många cyklar alls. Det finns fler i Uppsala och speciellt i Amsterdam. De få cyklar jag såg var under all kritik, kedjorna var så lösa att de släpade i marken. Vet inte om jag kastar sten i glashus, jag lämnade in min cykel för service idag och offerten slutade på 5 och ett halvt tusen.

I Kina äter man sjuukt mycket ris!
Nej, det gör man inte. Nu rörde jag mig iofs inte i alla olika socialgrupper, men jag åt inte ett enda riskorn under den tid jag var i Kina. Däremot upplevde jag varje dag under två veckors tid maträtter jag aldrig förr ätit.

Kineser är så sjuukt lika varandra!
Nej, det är dom inte. Jag är duktigt imponerad över hur många varianter av ansiktsutseende kineserna har. De varierar ju inte hår- och ögonfärg, men desto mer av det andra.

Kineser är sjuukt dåliga på att tåla alkohol!
Nej det är dom inte. Det är ju vetenskapligt bevisat att Kineser har mycket låg produktion eller helt saknar enzymet alkoholdehydrogenas som bryter ner alkoholen i kroppen. Detta leder till en snabb ackumulation av alkohol och en tvärfull kines. Men, herrarna och damerna på det företag vi besökte drack så mycket av den 53%-iga Maotai att Christer Pettersson skulle räknas som nykterist. Visst sjöng dom, både fult och vackert på alla möjliga språk och visst höll dom oräkneliga tal om hur rika deras hemstäder var, men dom fungerade.

Det är ju sjuukt att kineser läser från höger till vänster! 
Ja, kanske det, men det gör dom inte.

Men nu vet vi bättre, eller hur? Ingen av oss kommer att göra bort sig i sällskap med kineser framöver.

1 kommentar:

  1. Haha...hur läser de då? Uppifrån och ner, nerifrån och upp, från vänster till höger? Jag vet inte. Du glömde berätta. Har fått för mig att de skriver i rader upifrån och ner. Satt vid ett tillfälle bredvid en japan på väg till Tokyo och han skrev på liknande tangentbord som jag, men vid varje "ljud" omformades bokstäverna till tecken. Från vänster till höger. Men Manga skrivs ju från höger till vänster...!!??

    SvaraRadera