måndag 29 augusti 2016

Tough Viking, Kungliga Djurgården, 2016


Så var det äntligen dags för att delta i Tough Viking! Jag har längtat efter detta sedan starten av loppet för tre år sedan.
Varför jag inte sprungit det tidigare?
Någon kanske säger att jag är feg? En annan att jag har varit otränad? Själv säger jag att jag inte fått med mig någon kompis?

Men sanningen ligger nog närmre en blandning av alla tre, men i år fanns det inget att skylla på!



Vi var 5 personer från jobbet som var riktigt taggade.
Efter uppvärmning med SATS så gick startskottet för vår grupp i form av en eldboll, vi hade nu knappt 16 kilometer och 38 hinder framför oss.

1. American Football
I en relativt trång passage stod ett gäng amerikanska fotbollspelare i sin utrustning med stora pads i händerna. Jag hade först tänkt att springa förbi utan att bli träffad men det slumpade sig att jag var tvungen att lägga in en tackling på en av dom. Kudden var mjuk så varken spelaren eller jag fick någon större knuff.

2. Over, under
Detta var enklare än jag trodde. Under är ju alltid enkelt om man har normal smidighet och över var inte speciellt högt så man kunde hoppa upp och dra sig över utan att behöva använda armar/axlar för mycket.

3. Tires
Här kom vi fram till en rätt lång sträcka med bildäck så det var bara att hoppa i hålen, man kunde faktiskt hoppa på däcken också även om en del varnar för att man kan trampa snett och stuka fötter om man har otur.

      4. Mud charge
Om de första hindrena var ren uppvärmning så var det värre med den gigantiska passage av gegga som byggt upp framför oss. Lite lera har ingen dött av tänkte jag och sprang/klättrade upp mitt i smeten. Den taktiken var nog inte helt att föredra, för i mitten var det redigt blött och uppmjukat. Benen sjönk ner ordentligt och sög fast fötterna rejält. Jag fick använda armarna för att dra upp benen, tur att jag dragit skosnörena hårt. Kollegan blev av med skon nere i geggan och fick gräva upp den…
Tips här är att hitta ytor som ser torra ut och kanske satsa lite i kanterna av geggberget.

      5. Fire
Framför oss hade vi nu 4 rader av höbalar med jämna mellanrum som var satta i brand. Man fick ta några stora språng med lite sköna lågor som slickade benen. Värst är antagligen röken som man ska undvika att dra in i lungorna.

      6. Steel walls
3 containrar stod uppställda. Här gällde det att klättra i och ur så smidigt som möjligt. Blev dock inte så svårt då det fanns grusfyllda big bags att klättra upp på innan man hävde sig över kanten.

      7. Crawl
Nu bar det istället uppför backarna mot Kaknästornet. Uppe på krönet fanns ett nät som man skulle crawla under. Som vanligt så är detta relativt lätt om man har normal rörlighet, dock så var underlaget av karaktär grus vilket kan svida lite på huden.

      8. Rocks
Detta var väl kanske ingen riktigt station. Man skulle upp och ner för klipphällar i skogen. Eller som kollegan uttryckte det: en vanlig promenad i Almunge.

      9. Barbed wires
Efter att ha sprungit i skogsterrängen kom vi ner till en äng helt nära Djurgårdens träningsanläggning där taggtråd var uppspänd för att crawla under. Jag behöver väl inte säga att det var extra viktigt att hålla rumpan nere i detta hinder.

      10. Heavy Pull
Upp i skogen igen och ner på nästa äng. Här väntade cementblock som var fästa i långa kedjor och dessa skulle man dra ett varv i mycket ojämn terräng. Då och då nöp dessa block fast ordentligt i underlaget så att man tvärstoppade.
Tips: Håll kedjan över axeln nära cementblocket så att det lättar lite i framkant detta ger mindre friktion och att man inte fastnar i terrängen lika mycket.

      11. Rope climb
Väl ute ur skogspartiet så fick man liten vätskepaus med vatten innan det var dags för klassisk repklättring. Ca 7 meter av tjockare rep än jag hade väntat mig. Hade lite svårt att stuka repet mellan fötterna som jag tänkt. Väl uppe på repet ska man slå till en koklocka innan man får komma ner igen.

      12. Giant hill slide
Vid det här laget var man ganska svettig och skorna var fortfarande hellackerade av fjärde hindrets gegga. Så lite vattenhinder var välkommen, jag tvättade av skorna lite i vattenkranarna som sköt ut vatten över plastpresenningen som i sin tur var spänd i en nedförsbacke. Några snabba steg ut på presenningen och sedan kasta sig på magen så hade man blivit helt genomblöt för första gången (men inte sista). Det gick hyggligt fort, men det var inget fritt fall direkt.

      13. Ice tanks
Okey, om det var någon som klarade sig torr från föregående hinder (omöjligt) så var det nu dags att dyka ner i containrar med isvatten. Eftersom det är en ribba vid vattennivån som man ska under så behöver man doppa huvudet. Det var kallare än jag trodde och känslan att vilja komma ur tanken så fort som möjligt var massiv. Här gjorde jag misstaget att hoppa i närmast ifyllningsstället, dvs där de häller i säckvis med is.
Tips: Om ni inte vill ha brainfreeze, hoppa i så långt från killarna med issäckarna som möjligt.

      14. Blades
Tyngda av isvatten skulle vi nu ta oss över väggar som lutade emot oss. Alltså ingen idé att ta ett avstamp mot väggen för att ta sig över. Själv så hängde jag i armarna, slängde över benet och tryckte mig över med knävecket. Det funkar mycket bra men kräver en viss rörlighet och resulterar i feta blåmärken i knävecket.

      15. Roman rings
Inga konstigheter, svinga dig mellan romerska ringar till andra sidan. Likt gladiatorerna fast utan gladiator J. Jag valde att köra detta utan handskar. Här ramlade rätt mycket folk ner vilket resulterade i 30 burpees som straff för att komma vidare. De första ringarna var lite blöta vilket var en utmaning i sig men väl förbi dessa så gick det alldeles utmärkt att svinga sig över till nästa plattform. Se till att få rörelsen framåt och inte åt sidorna

     16. Buckets
Murarhinkar med tunna stålhandtag som var fyllda med sand skulle transporteras ett var på en bana. De var saftigt tunga och skar in bra i händerna. Här var det ingen skillnad mellan dam och herre och många kvinnor fick slita som djur på denna station.

      17. Thor
Vad sägs om att hissa upp en kettlebell modell 32 kg med rep 10 meter upp i luften?
Tips: Spara armarna du behöver dem senare. Jag låg ner och drog med ryggen.

      18. A-frame
Som namnet antyder, upp och ner för ett ”A”. Klätternät där det kan löna sig att klättra nära fästpunkterna för att få mindre svaj. Ingen match om man varit i en lekpark som barn.

      19. Rampage
Här kommer kanske kronjuvelen på hela hinderbanan. Världen högsta springramp, 6 meter upp i luften! Bara att spurta och sedan ta några rejäla steg så högt upp som möjligt för att sedan kasta sig och ta tag i repstumparna som hänger ner från kanten. Väl uppe så får man njuta kanske den skönaste känslan under hela loppet och blicka ner på alla som fick springa straffrundan när de misslyckades. Om man inte heter Caroline af Ugglas, när hon misslyckades och beordrades att ta sitt straff vände hon bara upp sin rumpa och sa ”kiss my ass”, sedan sprang hon vidare. Kan man diskvalificera löpare? Antagligen det hinder där flest deltagare misslyckas.

      20. Monkey bar
Efter euforin av att ha klarat rampen skymtades armgången i fjärran. Det hinder som jag varit rädd för att misslyckas med. Armgång i två bågar, där man var tvungen att sträva uppåt och nedåt och inte bara svinga sig rakt fram. Adrenalinet hjälpte mig igenom detta hinder och nu kändes det som man var ostoppbar…

      21. Tractor tires
…tills vi kom fram till hindret där man skulle välta traktordäck två varv.
Jag sög tag i det fetaste däck jag sett och gjorde tekniskt enligt bokens alla regler men däcket lyfte sig inte en centimeter. Efter några försök inklusive hjärnblödning och blodtrycksfall för att man tagit i så man sprack, så gav jag mig på ett annat däck som var helt klart mer överkomligt.
Här fick man arbeta två och två men skulle då välta däcket 4 gånger.
  
      22. Camo Trench
Efter däcken dök ett camo-nät upp, när man dök ner under nätet så hittade man ett lerigt och blött dike. Jag kröp på alla fyra och grisade ner mig rätt duktigt. Kollegan lyckades gå på huk och klarade sig relativt torr igenom hindret. Men det var bara tillfälligt…

      23. Swamp
…för sedan kom ett träsk! Där kom ingen undan, vi började att vada ut men upptäckte snart hålen som gjorde att man sjönk ner till halsen i illaluktande sörja. Ganska kul men oberäkneligt.
Återigen var man genomblöt.

      24. Super net trap
Från träsket var det uppför in i skogen och i en av uppförsbackarna skulle det krypas under nät igen. Denna gång låg nätet mot marken vilket gjorde det lite besvärligare att komma igenom.

      25. Atlas stones
Eller borde det inte heta Atlas sacks? Gjutesäckar fyllda med sand. De skulle upp på ett bord i brösthöjd tre gånger innan man fick fortsätta.

      26. Dip walk
Ännu ett hinder där jag tog av mig handskarna, vet inte om det var helt smart för det var ganska blött och halt. Det var inte så långt som tur var så det gick vägen. Raka armar och förflytta sig framåt mellan två räck.

      27. Pipes
Krypa igenom plaströr som var förlagda ner i vattnet. Inte speciellt trånga. Jag kunde krypa på knäna för att sedan plaska ner i vattnet och upp på land igen. Efter rören fick man en vätskepaus med Red Bull, vilket var perfekt för slutspurten med knappt 4 km kvar.

      28. Balance
En av banans enklare hinder, balansera på brädor som inte var speciellt smala. Lugnt och metodiskt så går det bra.

      29. Slack line
En lina att stå på, en lina att hålla i. Vingligt? Ja, men inte speciellt svårt.

      30. Net cage
En nätbur där man skulle ta sig i sidled över ett kraftig nät.

      31. A-swing
Nu var det dags för Tarzan. Uppe på en platå skulle man svinga sig i rep över en linje på andra sidan.

      32. Net climb
Detta nät var faktiskt rätt högt och svajigt. Väl på toppen så skulle man över till andra sidan och klättra ner, som en bonus klämde man åt klockspelet rätt fint.

      33. Aqua Royal
Så var det dags att ge sig ner i Djurgårdskanalen, det sägs att det bara var 400 m men det kändes riktigt långt att delvis vada, delvis sjunka ner i hål till halsen så att man fick simma och sedan slå knäna i stora stenar som stack upp från botten. Tack vare att vädret var så skönt så kändes det mest svalkande att simma en tur.

      34. Tyrkisk table
Upp på en plattform ovanpå en container. Nu började man bli lite stum i benen och armarna.  Högt och svårgreppat. Här hjälptes vi åt att komma upp

      35. Blades
När vi kom fram till 15 km-skylten så var det ju inte slut. Istället fick vi en omgång till med de väggar som lutar emot oss. Upp med benet över kanten hänger i knävecket och dra sig över.

      36. Kustjägaren
Precis vid målområdet låg kustjägarhindret som bestod i att krypa under ett kamoflagenät ner i vattnet, simma under några kanoter för att sedan ta sig upp på en stridsbåt 90. Väl uppe på båten stod några kustjägare som gapade att man skulle hoppa i för att sedan simma upp mot land.

      37. Super slide
Nu sprang vi faktiskt bort från målområdet igen för att klättra upp i den jättelika rutschkanan. Men den var lite snopet avstängd för att någon säkerhets duk nere i vattnet hade pajat. Så vi fick springa ut i vattnet runt super slide och upp igen.

      38. 10 000 Volt/Cage
Nu visste vi att det bara var ett hinder kvar. Ingen tillfällighet att hindrena innan gjorde att vi skulle komma plaskvåta in i 10 000 volt för att leda ström så bra som möjligt. Dessutom så fick man extra dusch av brandslangar när man skulle in i buren. Här skyddade jag huvudet och sprang så fort jag kunde igenom. Lyckligtvis fick jag ingen större stöt och kunde stå på benen ända in i mål. För kollegan gick det värre, en redig stöt i ljumsken gjorde att benen stängde av vilket resulterade i platt fall. I år kunde man välja ett klätterhinder istället för 10 000 volt. De låg precis bredvid varandra. Men som polaren Danne sa: ”Då kan man lika gärna skita i att ställa upp överhuvudtaget”.


Grymt roligt lopp som bör springas i lag för att maximera upplevelsen tillsammans.

Utrustning:
Jag körde långärmat och långbent i kompressionsmaterial. Då täcker man bort lite för stötarna och skyddar huden i de flesta hinder. I vattnet fungerar det nästan som våtdräkt pga att de är så tighta och drar inte åt sig vatten som du ska bära på efter vattenhindrena. De torkar otroligt fort.

På fötterna bar jag skor från Icebug, modell Zeal2. Denna sko har en gummiblandning som kallas RB9X som sägs ge fantastiskt grepp på såväl våta som torra underlag. Våtvikten är dessutom nästan densamma som torrvikten. Sedan köpte jag handskar på Jula för att skydda händerna. Dom tog jag av och på beroende på hinder. Jag körde t ex utan på romerska ringarna, monkey bar och dips walk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar